Kérjen visszahívást!

Szeretné ha szakképzett kollégánk gyorsan segítene? Küldje el telefonszámát, majd ezután felkeressük a megadott telefonszámon és segítünk!

    targonca vasarlas segedlet

    Targonca vásárlási tippek kezdőknek és középhaladóknak

    Targonca vásárlási tippek

    Anyagunkban útbaigazítást adunk mindazok részére, akik targoncát szeretnének vásárolni, de nem tudják milyen szempontok alapján válasszanak, illetve mire figyeljenek oda, mielőtt üzletet kötnének. Ügyfeleink rendszeresen kérik segítségünket az adott tevékenységhez legmegfelelőbb targonca kiválasztásában, ezért úgy gondoltuk, hogy a leggyakrabban felmerülő kérdésekre megpróbálunk itt válaszokat adni.

    A leírás szubjektív megállapításokat is tartalmaz, melyek saját tapasztalatainkon is alapulhatnak, ezért nem kizárt, hogy adott esetben tévedünk, vagy az konkrét állításnak akár az ellenkezője is igaz lehet.

    Targonca vásárlás - homlokvillás targonca - raktártechnika

    Vegyük most végig, hogy optimális esetben hogyan zajlik a tudatos targonca vásárlás folyamata, és mik azok a megfizethetetlen információk, melyek segítenek megőrizni idegrendszerünk épségét vásárlás és az azt követő használat közben.

    Első lépések: motor, helyszín / terep

    Ha már megfogalmazódott bennünk, hogy szeretnénk targoncát vásárolni, legelőször azt kell magunkban tisztázni, hogy mi lesz a funkciója, és hol szeretnénk alkalmazni a targoncát!

    Beltéren csak elektromos és gázüzemű targonca használható, kültéren elektromos, dízel és gázüzemű egyaránt.

    Minden típusnak megvannak az előnyei és hátrányai. Az elektromos targoncát zaj és károsanyag kibocsátás-mentes működés, költséghatékony üzemeltetés, jó manőverezhetőség jellemzi. Alacsonyabb a fenntartási költsége, azonban az akkumulátor töltési ideje alatt nem tudjuk használni. Kivéve persze ha rendelkezésre áll tartalék akkumulátor. A dízel vagy gázüzemű targoncákra az egyenetlen talajon történő gördülékeny munkavégzés, akár több műszakban való használhatóság jellemző, magasabb fenntartási költséggel ugyan, de folyamatos működésre képesek. Természetesen fontos befolyásoló tényező az ár is a döntés folyamatában, de erre a kérdésre majd a későbbiekben térünk ki.

    Nézzük most először a targoncák főbb típusait és a műszaki paramétereket.


    A targoncák főbb típusai

    Gyalogkíséretű targoncák

    Hagyományos raklapszállító (elektromos béka), vagy magasemelésű targonca, melyet gyalogosan kísérünk, de egy benne lévő akkumulátor segítségével elektromosan üzemeltetünk, így nincs szükség kézi erőre. Amennyiben oszlopos kivitelt választunk, akkor a raklapot több méteres magasságig is emelhetjük. Belső raktári használatra javasoljuk, az egyenletes talaj elengedhetetlen.

    Felállós raklapszállító targoncák

    Hagyományos raklapszállító (elektromos béka, vagy jet-ski), vagy magasemelésű targonca felhajtható, ráálló platformmal, vagy beállós kivitelben. A lehajtott platformra állva nem kell gyalogolni a gép mögött, hanem utazunk vele együtt. A platform felhajtásával normál gyalogkíséretű targoncaként is használható.

    Homlokvillás targoncák

    A klasszikus kivitelű targoncákat takarja a homlokvillás targonca kifejezés. Elől van a villa, melyet fel/le mozgatva tudjuk a terhet a megfelelő magassági juttatni. Elektromos, gázüzemű, és dízel hajtással rendelhetők. A felhasználás jellegétől függően lehetnek 4 támaszúak (a gép négy szélén van a kerék), vagy 3 támaszúak (hátul középen van duplakerék, elől a két szélén).  A 3 támaszú homlokvillás targonca előnye a kisebb fordulási sugár, így szűkebb raktárfolyosóknál is jól használható. A 4 támaszú gépek a kevésbé egyenletes talajon is stabil árumozgatást biztosítanak.

    Tolóoszlopos gépek

    Magas raktártechnikai gépek, nagyon jó maradékteherbírással nagyobb magasságban akár 10m feletti emeléssel. A villák oldalt vannak a vezetőüléshez képest. Az egyenletes talaj elengedhetetlen így kizárólag raktári használatra ajánlott.

    Vontatók

    Gyártelepen belüli szállítás, anyagmozgatás eszköze, amely kültéri és beltéri munkákhoz is ajánlott. Az esetek többségében szállítókocsikkal történő anyagmozgatását végzik.

    Speciális targoncák

    3 és 4 utas targoncák / oldalvillás targoncák

    Speciális nagy mérettel rendelkező anyagmozgatás cél gépe, keskeny folyosós raktározást tesz lehetővé. A kerekek 360 fokos fordulatra képesek, szinte helyben meg tud fordulni.

    Szűkfolyosós targoncák

    Magasraktári célgép, komissiózásra is alkalmas. Egyedi forgóvillás kivitel, a vezetőfülkét is emeli. A régebbi konstrukcióknál a megvezető sín alapkövetelmény, az újabb konstrukciók a talajba épített érzékelőkkel kommunikáló félautomata rendszerek.

    Magasemelésű komissiózó targoncák

    Polcrendszereknél ad lehetőséget kézi komissiózásra max. 4,8m platformmagaságnál 6m körüli komissiózó magasságig.

    Tereptargoncák

    Ahogy a megnevezése is jelzi, egyenetlen talajok és speciális terepviszonyok munkagépe. pl. mezőgazdasági és erdészeti felhasználás esetére.


    Mekkora teherbírású targoncát vásároljak?

    A legfontosabb kérdések egyike a teherbírás. Az emelni kívánt rakomány súlya mellett fontos ismerni a térfogatát is. A targonca teherbírását többnyire 500 mm-es súlyközéppontra határozzák meg 5 tonna kapacitásig.

    Ez azt jelenti, ha pl. egy 1,5 tonna tömegű rakományt szeretnénk emelni, aminek mérete 1000 mm x 1000 mm, akkor az 1.500 kg teherbírású targonca megfelelő. Azonban, ha a 1,5 tonna tömegű rakomány mérete nagyobb pl. 1000 mm x 1200 mm, akkor a súlyközéppont kitolódik 600 mm-re és ennek következtében a targonca teherbírása arányosan csökken.

    Terhelesi diagram raktartechnika targonca

    Ehhez segítséget nyújt a terhelési diagram, melyet minden egyes gyártó a gépeken is elhelyez. Lásd az ábrát fent.

    Mint látható, a teher-súlyközéppont növelésével csökken a gép kapacitása, valamit fontos tényező az is, hogy milyen magasságban emelünk.

    A teherbírás kiválasztásánál tudni kell, hogy akarunk-e valamilyen kiegészítő adaptert alkalmazni, mint pl. bálafogó, tekercsfogó, hordófogó stb., mivel ezek beleszámítanak a paraméterekbe. Amennyiben a targoncát plusz targonca adapterrel használjuk, úgy az eszköz önsúlyát is figyelembe kell venni, mintha az is teher lenne.

    A teherbírás pontos meghatározása fontos lehet a vételár tekintetében is. Ha egy 1 tonna teherbírású targonca helyett egy 1,5 vagy 2 tonna teherbírású targoncát választunk, az nyilván plusz költséget jelent. Nem elhanyagolható az sem, hogy minél nagyobb a teherbírás, annál nagyobb a targonca mérete.

    Szeretné, hogy tapasztalt kollégánk segítsen a megfelelő érték meghatározásában? Írjon nekünk!

    Itt fontos megjegyeznünk, hogy a gyártók – főképp nagyobb kapacitású gépeknél – építési konstrukcióban eltérhetnek, mely által nem lehet csak teljes egészében összehasonlítani őket alapteherbírás és emelési magasság alapján. Például 5 tonna rakomány mellet, amit 4 méter magasságba kell emelni, előfordulhat, hogy egyik gyártó csak 8 tonna kapacitású géppel tudja megoldani, míg másik gyártó 6 tonna emelőkapacitással is tudja ezt biztosítani.

    Targoncát mindig munkafolyamathoz válasszunk! Maximális súly/teherközéppont és maximális emelési magasság figyelembevételével. 


    Emelőoszlop /torony/ típusok és főbb paraméterek

    A munkaterület ismeretében a következő szempontokat kell figyelembe venni: bejáratok és közlekedők/ átjárók kapu magassága (ez a paraméter meghatározza a gép építési magasságát), beltér magassága, legmagasabb emelési pont.

    Öt fajta emelőszerkezetet különböztetünk meg:

    1. MONO: Egytagú oszlop, jelenleg már csak kisebb gyalogkíséretű gépeknél használják, 2m körüli emelési magasságig jellemző.
    2. DUPLEX: Alapkivitelben a targoncákat ilyen kéttagú oszloppal szerelik, kb. 3.000-3.300 mm-es emelőmagasságig. A DUPLEX torony használata olyan munkaterületen javasolt, ahol nincs magassági korlát és szabademelésre nincs szükség.
    3. DUPLEX szabademeléssel: Ez a torony egy külső és egy belső tagból áll. A DUPLEX szabademelésű emelőszerkezetek előnye a sima DUPLEX emelőszerkezetekkel szemben, hogy részleges vagy teljes szabademelésre képesek. De mit értünk szabademelésen?! A szabademelés az, amikor csak a villa-kocsi emelkedik anélkül, hogy az emelőszerkezet bármely tagja emelkedne. Vagyis úgy tudjuk elemelni a földről a terhet, hogy bár a villa és a teher emelkedik, az oszlopnak csak a belső tagja indul le felfelé, ezáltal az oszlop legmagasabb pontja egy jó darabig nem emelkedik ki. A szabademelésre akkor van szükség, ha a bejárat vagy a munkaterület magassága alacsony. Pl. konténerek ki és berakodásánál a szabademelés nélkülözhetetlen. A szabademelés maximum az emelőszerkezet alapmagassága lehet.
    4. TRIPLEX: Az emelőszerkezet képes a szabademelésre, ezáltal a legértékállóbb megoldás, és szinte minden környezeteben használható. 3 méteres emelési igény felett mindenképp ez javasolt. Ez az oszlop három tagból áll míg, a DUPLEX és DUPLEX szabademelésű csak kettőből. A TRIPLEX tornyokat akkor alkalmazzák, ha nagyobb emelési magasságra és szabademelésre van szükség, de nem szeretnénk, hogy a teljesen kitolt oszlop az égig érjen.
      Legelterjedtebb a 4.500-4.800 mm-es emelési tartomány, mert a legtöbb helyen ez bőven elegendő, valamint felhasználói oldalról ennél a méretnél a legjobb az oszlop átláthatósága.
    5. QUADREX: Négytagú oszlopok, melyek nagyon magasra tudnak emelni, mégis alacsony építési magassággal rendelkeznek. Hátrányuk a magas ár, valamint a négy tag miatti rendkívül korlátozott kilátás.

    Üzemmód kiválasztása

    Ismét egy fontos kérdés. BENZINES? GÁZOS? DÍZEL? ELEKTROMOS?

    Benzines targonca

    Benzines kivitel, már csak használt, régi gépeken található. Benzin/gáz vegyes üzemű gépeket jelenleg pedig már csak távolkeleti gyártók alkalmaznak, de egyre ritkábban. Előnyük a kettős üzemmód, viszont nem gazdaságos az üzemeltetésük a régi motorkonstrukció miatt.

    Bár munkagépekről van szó, a gyártók többsége manapság már a nagy teljesítmény mellett a környezetbarát és gazdaságos üzemeltetésre is figyel. Emiatt folyamatosan, speciális megoldásokkal fejlesztik a belsőégésű motorokat, legyen szó gázüzemű, vagy dízelmotorról. Sokak szerint persze az elektromos targoncáké a jövő.

    A választás elsősorban a munkaterülettől függ. Először is meg kell vizsgálni, hogy a hatályos jogszabályok szerint milyen üzemmódú targonca használható az adott területen.

    Azokon a belső területeken, ahol a belsőégésű motorral szerelt targonca használata engedélyezett, az elektromos targoncákon kívül kizárólag a gázos targonca használható. 

    Dízel géppel tehát beltérben tilos dolgozni!

    Gázüzemű targonca

    gázüzemű targoncák előnye a dízellel szemben:

    • Alacsony zajszint
    • Nem füstöl
    • Bel- és kültéren is használható
    • Alacsonyabb karbantartási költség
    • Nincs költséges adagoló javítás vagy porlasztó csere.

    Dízel targonca

    Természetesen a dízel targoncák is kiválóan alkalmasak az anyagmozgatási munkákra. Nagyobb – kb. 5 tonna feletti – terhek megmozgatásakor mindenképp ezek ajánlottak, hiszen sokkal dinamikusabban lehet velük dolgozni, amint az elmúlt évtizedekben már be is bizonyították, de egy nagy hátrányuk továbbra is megmaradt. Dízel üzemű targoncáink itt találja!

    Elektromos targonca

    Az elektromos targoncák előnye a leggazdaságosabb és legcsendesebb üzemeltetés. 5 évre vetítve akár a 30%-ot is meghaladhatja a megtakarítás a belsőégésű társaikhoz képest, amennyiben teljes költségekre vetítjük (vételár, szerviz, karbantartások összeségére vetítve). Beltérben használva talán a legjobb választás, de kültéri használat esetén mindenképp számítsunk kompromisszumokra /pl. szakadó esőben nem tudjuk használni, hidegben nem ajánlott tölteni/. 1 akkumulátorral 4-5 óránál többet a targonca nem tud dolgozni, ezt is érdemes szem előtt tartani. Ha több műszakos munkarendben használnánk, mindenképp szükséges csereakkumulátor beszerzése. Ha már akkumulátor! Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy amennyiben az akkumulátort nem a rendeltetésnek megfelelően használjuk, úgy az idő előtt tönkre megy, és annak cseréje bizony a targonca árához képest jelentős költséggel jár. Az akkumulátorokra egyébként a későbbiekben részletesebben kitérünk.


    Opciók, kiegészítők kiválasztása

    Az opciók kiválasztásánál -mivel munkagépekről van szó – elsősorban célszerű a biztonságtechnikai szempontokat figyelembe venni, de egyre inkább előtérbe kerülnek a kényelmi szempontok is.
    Kérhetjük a targoncát fúvott /mint az autóknál/ vagy tömör /SE szuperellasztikus/ gumival, különböző fülkével /fém, ponyva, vegyes/, fűtéssel, klímával. Rendelhetünk speciális műszereket pl. súlymérés kijelző, sebesség korlátozó, oszlop dőlésszög figyelő.

    Két igen lényeges opciót feltétlenül érdemes megfontolni: villa oldalmozgató, illetve a villa pozícionáló. A villa oldalmozgató arra szolgál, hogy a villakocsit/villákat jobbra, illetve balra tudjuk mozgatni kézi erő nélkül, kezelő kar mozgatásával. Ez elsősorban akkor fontos, ha finom korrekciókra van szükségünk. A raklapot ennek segítségével a targonca mozgatása nélkül is be tudjuk igazítani a helyére, vagy akár fel tudjuk venni a korábbi helyéről. (A Clarknál ez alapfelszereltség) A villapozícionáló pedig lehetőséget biztosít a két villa közötti távolság állítására, szintén kézi erő nélkül. Ez akkor hasznos, ha a munkafolyamat során többször is különböző méretű raklapot kell mozgatni.

    Számtalan különböző adapter is létezik, melyek az emelővilla helyére kerülhetnek fel. Ilyenek pl. bálafogó adapterek, tekercsfogók, hordófordítók, hótolók stb. Ezekhez plusz hidraulikakör kiépítésére is szükség lehet.

    Ha már a hidraulika körökről beszélünk, érdemes ezt is tisztázni. A hidraulika körök feladata egy-egy funkció vezérlése. Három kört a legtöbb gyártó standard felszereltségként kiépít a targoncán. Ahány kezelőkar/manőverkar/joystik található a gépen, annyi körös a gép. Az első kör az oszlop emelés/süllyesztésért felel, a második kör az előre döntést/vissza döntést irányítja, a harmadik kör a villa oldalmozgató berendezést kezelve a villakocsit mozgatja jobbra, balra. Ha villapozícionálót, vagy egyéb adaptert is használni szeretnénk, akkor merül fel a negyedik kör kiépítésének igénye.


    Kerekek, gumik

    Raktári targoncák esetén:

    Standard a PU (keménygörgők), de kérhetők felár ellenében vulkolan (olajálló) görgőkkel.

    Homlokvillás és tereptargoncák esetében:

    1. fúvott gumik /az autógumihoz hasonló/ – olcsóbb megoldás, de kicsit billegősebb lesz tőle a targonca, elhasználódása gyorsabb
    2. tömör SE (Szuperelasztikus gumik) – stabilabb működés, a kopott gumikba a tömörségük okán új minta vágható, így az élettartamuk kitolható
    3. tömör SE (Szuperelasztikus nyomot nem hagyó gumik) – a fenti előnyökön túl ez a típus nem csíkozza be a benti padlót, ezért beltérben ezt javasoljuk

    Akkumulátor

    Elektromos gépek kiválasztásánál manapság felmerül a kérdés, lítium vagy savas?
    Ahogy az lenni szokott mindkét típusnak vannak előnyei és hátrányai, melyeket röviden megpróbálunk összefoglalni.

    Az elektromos targonca legdrágább alkatrésze az akkumulátor, amely rendszeres törődést és karbantartást igényel. Az akkumulátor élettartama megfelelő üzemeltetés mellett akár 10 év is lehet, de nem rendeltetésszerű felhasználás esetén pár év alatt cserének nézhetünk elébe. Az akkumulátorok között különbséget teszünk aszerint, hogy Lítium-ion, zselés, vagy ólom-savas akkuról van szó.

    Élettartam és ár: Savas akkumulátorok 1000-1500 töltésciklussal rendelkeznek, míg a lítium akkuk ciklusa 3000-5000. Általános felhasználással számolva a savas akku élettartama kb. 5 év, míg a lítium kb. 15 év. A megnövekedett élettartam megjelenik az árban is, így a lítium ára a savas akkuknak közel a háromszorosa.

    Savas akkumulátor

    A legelterjedtebb típus, hiszen kiforrott technológiával készül, a leggazdaságosabb, és az élettartama is viszonylag magas (akár 1500 töltési ciklus). A használt akkumulátorok újra hasznosítására létezik megfelelő technológia, így környezetvédelmi szempontból is előnyösebb. Optimális töltése a teljes kapacitás 30% alatt érhető el. Hidegben is használhatók, de a töltésük lehetőleg ne fagypont alatt történjen.

    Az akkuládában különböző elrendezésben akkucellák találhatóak. Ezek cellák külön is javíthatók, cserélhetők, viszonylag egyszerűen, és nem túl magas áron. Persze azért érdemes ehhez szakember segítségét kérni!

    A savas akkumulátorok hátránya, hogy kevés használat mellet, illetve, ha sokat van használaton kívül, valamint, ha nem megfelelően töltik, akkor az akkumulátor gyorsan „elöregszik”. Fontos betartani a lemerítés/feltöltés egyensúlyát, és kiemelten fontos a töltési ciklusok betartása.

    Savas akkumulátor opciók:

    • Központi vízfeltöltő– ezt mindenképp javasoljuk, mert egyszerűsíti a heti karbantartási folyamatokat.
    • Blinky– Led szenzor, jelzi, mikor kell utántölteni az akkumulátort desztillált vízzel, elkerülve a túlvizezést (zöld, villogó és piros jelzés).
    • EUV – levegő keringtetéses rendszer, speciális töltő kell hozzá, gyorstöltési funkció.
    • Alacsony antimon tartalmú akkumulátortok – mint tudjuk, 48V felett külön töltőhelyiséggel kell rendelkeznie a telephelynek, speciális szellőztető rendszerrel. – Ennél a típusnál ez elkerülhető, mivel a gázképződés határérték alatti 48V-nál.

    Zselés akkumulátor

    Nem gyakori, ám de igen ritka típus, speciális területeken használatos, ahol 100%-ban garantálni kell, hogy sav ne kerüljön ki a targoncából. Főként élelmiszeriparban, és gyógyszeriparban keresett megoldás.

    Lítium akkumulátor

    Mostanság terjedő technológia, mely bármikor tölthető, és nagyjából „karbantartás mentes”. Zárt rendszerű, nem bontható (robbanásveszélyes).

    Hátrányuk, hogy javításuk csak labor körülmények között, légmentesen zárt térben lehetséges, mely jelenleg még nem megoldott. Hideg hőmérsékleten akár 30%-ot is meghaladó kapacitásvesztéssel is számolni kell, emiatt pl. hűtőházakban csak korlátozott használatra alkalmas.

    Fontos megemlíteni, hogy egy lítiumos targoncát nem lehet átalakítani savas akkumulátoros géppé a vezérlése miatt. Fordítva viszont megoldható. Ebben az esetben hagyományos akkuládába helyezik a lítiumos akkumulátort, és a hiányzó súlyt ólommal helyettesítik. Merthogy a targoncánál az akkumulátor ellensúlyként is funkcionál. És lévén, hogy a savas akkumulátor nehezebb a lítiumosnál, ezért a lítiumos mellé további súlyok elhelyezése szükséges a stabilitás megtartása érdekében.


    Vásárlás, vagy bérlés? Új, vagy használt?

    Ha targonca vásárlása mellett döntünk, biztosan milliós költséggel kell számolnunk akár újat, akár használtat vásárolunk. Persze használt targoncák kaphatók pár százezer forintért is, de ezeket javasolt vásárlás előtt alaposan átnézni, mert biztosan kell rájuk költeni. Csak nem mindegy ugye, hogy mennyit. Napi több órás használt esetére érdemes lehet új targoncát beszerezni, de aki hetente csak pár alkalommal használja, annak tökéletesen elegendő lehet a használt targonca is.

    Az új targoncákra a gyártók minimum 12 hó garanciát szoktak adni, de ez akár több év is lehet. Használt gépek esetén a 6 havi fődarab garancia már jónak mondható.

    Új, vagy újszerű használt targoncát a legtöbb vállalkozás – az autókhoz hasonlóan – nem vásárol egy összegben saját forrásból, hanem finanszíroztatja azt. Rendelkezésre állnak nyílt és zárt végű lízinglehetőségek különféle önerővel, maradványértékkel, visszaigényelhető Áfa-összeggel. Itt fontos megemlíteni, hogy – szintén az autókhoz hasonlóan – a targonca üzemeltetésének és szervizelésének teljes költsége a lízingbe vevőt terheli, és a futamidő végén az eszköz tulajdonba is kerül. A futamidő általában 24-60 hónap között mozog, de ettől indokolt esetben a pénzintézetek eltérhetnek.

    Ezzel szemben bérlés esetén a targonca tulajdonjoga végig a bérbeadónál marad, a bérlő csak használja az eszközt, amiért havonta egy előre meghatározott díjat fizet. Ez a díj a normál használat mellett minden szervizköltséget tartalmaz, így jobban tervezhető az eszközre fordított éves költség. A bérlés időtartama pár naptól egészen több évig is tarthat. Érdemes azonban ezt előre megtervezni, mert a napi bérleti díjak jóval magasabbak, mint ha évekre kötjük a bérleti szerződést.


    Tippek használt targonca vásárlásához

    Anyagi lehetőségeinkhez mérten évjárat, üzemóra, állapot, felszereltség függvényében és megbízható helyről válasszunk targoncát!

    Régebbi használt targonca esetében minden vásárló aggódik, hogy a targonca jó állapotban van-e, mi a helyzet a festés alatt, meddig bírja a motor stb. Ez ismeretlen terület, szinte mindenki tudja, mit kell keresni egy autón, de mi a helyzet a targonca esetében? Egy targonca vásárlása túlságosan nagy kiadás ahhoz, hogy a véletlenre bízzuk!

    Nagyon jól hangzik, hogy targoncát veszek a neten és akár működhet is, de óvatosnak kell lenni. A webes képek nem biztos, hogy elárulják a targonca valós állapotát, és az sem biztos, hogy nem hónapokkal, vagy évekkel korábban készültek az adott targoncáról. Ezért döntés előtt feltétlen javasolt a személyes megtekintés, és akár független szakértő bevonása.

    Amit érdemes vizsgálni:

    • Munkavédelmi berendezések /világítás, kürt, biztonsági öv, stb./ állapota
    • Fék, kormányzás, emelőoszlop
    • Motortér mennyire korrodált, vagy az akkumulátor mennyire szulfátos
    • Gumiabroncsok állapota
    • Hogy indul a targonca

    Nagyon fontos megjegyezni, hogy olcsó targonca esetében is különös figyelmet kell fordítani a targonca munkavédelmi, biztonságtechnikai állapotára. Természetesen kompromisszumot kell kötni és el kell fogadni néhány apróbb hibát, vagy hiányosságot, de fontos, hogy ezek javíthatók, pótolhatók legyenek. Kisebb olajszivárgások, vagy enyhén füstölgő motor még elfogadható, de a kopott emelőszerkezet, elégtelen fékhatás, stb… már veszélyeztetik a biztonságos munkavégzést. Minden esetben próbáljunk információt gyűjteni a targonca korábbi „munkahelyéről”, valamint az elvégzett javításokról, a meglévő hibákról, hiányosságokról.

    Itt is az arany középút szokott beválni, azaz a „minden kicseréltünk rajta” legyen gyanús, a „teljesen felújítandó” pedig egy vagyonba fog kerülni a végén.

    Az ellenőrző lista:

    • Festés: Amennyiben a targonca új festést kapott, érdemes körültekintően ellenőrizni a festés minőségét és a targonca vázat a belsőtérben, a tartályok környékén, a fellépőknél , keresve az előzetes rozsdásodásra utaló nyomokat. Egy targoncán, ami a kikötőben dolgozott és mélyen korrodált, azon a festék csak rövid ideig segít.
    • Motor: Nyissuk ki a motorháztetőt és indítsuk be a motort. Könnyen kell indulnia és simán kell járnia. Ez a normális. Laikus fül is érzi, ha furcsa a hangja. Ellenőrizzük alul, felül és a motor oldalán az esteleges olajszivárgásokat. Indítsuk el és állítsuk le a targoncát többször is. A targonca járatásánál figyeljünk a furcsa zajokra, kopogásra, kattogásra és minden egyébre, ami szokatlan. A motor által kibocsátott kékes, vagy fekete füst a motor gyengébb állapotára utalhat.
    • Emelőszerkezet: Emeljük ki teljesen, majd süllyesszük le az emelőszerkezetet gáz adásával, majd anélkül. A műveletet simán, egyenletesen kell a targoncának végrehajtani. Kiemelt állapotban döntsük előre, majd hátra az emelőszerkezetet és ellenőrizzük, hogy minden rendben megy-e. Túl nagy kilengése nem lehet. Végül, de nem utolsó sorban teherpróba. Emeljünk fel a targonca teherbírásával megegyező súlyú rakományt, majd várjunk néhány percet és ellenőrizzük, hogy a targonca a súlyt képes a megtartani anélkül, hogy visszaengedne. Kismértékű süllyedés még belefér.
    • Hidraulika: Ellenőrizzük az összes látható hidraulika tömlőt, nincs-e szivárgás vagy sérülés, ami a későbbiekben gondot okozhat. Ellenőrizzük a hidraulikus munkahengereket, hogy szárazok-e és a krómozott szár sérülésmentességét. Olajelosztószelep, vezérlő szelepek tömítetlenségéről szintén érdemes meggyőződni.
    • Működés: A targonca működését a munkakörülményekhez hasonló feltételekkel érdemes kipróbálni. Vegyünk fel egy tetszőleges rakományt és haladjunk a targoncával előre, hátra majd forduljunk jobbra, balra kis ívben, közben próbáljuk ki a féket is mindkét irányba. Lehetőség szerint próbáljuk ki a targoncát emelkedőn, akár egy rámpa is megteszi. Az emelkedőn előre és hátramenetben felfelé haladva meggyőződhetünk a váltómű állapotáról, már ha az elérte az üzemi hőfokot. Sok esetben a hideg váltó még bírja az igénybevételt, de miután bemelegszik, erőtlenné válik.

    További jó tanácsok:

    Minden esetben tisztázzuk a garancia feltételeit. Ezen időszak alatt mindössze egy kötelező szervizt kell fizetni, minden egyéb költség az eladót kell, hogy terhelje.
    Győződjünk meg arról, hogy a targonca adattáblája eredeti és a gyártási év, vagy a szériaszám nincs lekopva, átütve.

    A targoncához az alábbi dokumentumok járnak:

    • Fővizsgálati jegyzőkönyv
    • CE minősítés
    • Kezelési, karbantartási útmutató
    • Garanciapapír

    Segítségre lenne szüksége vagy kérdése van?

    Keressen minket bizalommal és szakmailag felkészült, tapasztalt csapatunk megválaszolja kérdését, segít a választásban vagy ellátja tanácsokkal!


      Scroll to Top