Targoncavásárlási tippek kezdőknek és középhaladóknak

Önnek próbálunk segíteni,

  • ha első targonca / munkagép megvásárlására készül, de fogalma sincs, hogy vágjon bele,

  • ha nem tudja, mire kell figyelni, mi alapján érdemes dönteni,

  • ha már vásárolt targoncát, akár többször is, de mindig belefutott valami problémába,

  • vagy ha csak úgy érdekességképpen olvasgatna ilyen témákról.

Anyagunkban útbaigazítást adunk mindazok részére, akik targoncát szeretnének vásárolni, de nem tudják milyen szempontok alapján válasszanak, illetve mire figyeljenek oda, mielőtt üzletet kötnének. Ügyfeleink rendszeresen kérik segítségünket az adott tevékenységhez legmegfelelőbb targonca kiválasztásában, ezért úgy gondoltuk, hogy a leggyakrabban felmerülő kérdésekre megpróbálunk itt válaszokat adni.
A leírás szubjektív megállapításokat is tartalmaz, melyek saját tapasztalatainkon is alapulhatnak, ezért nem kizárt, hogy adott esetben tévedünk, vagy az konkrét állításnak akár az ellenkezője is igaz lehet.
Vegyük most végig, hogy optimális esetben hogyan zajlik a tudatos targoncavásárlás folyamata, és mik azok a megfizethetetlen információk, melyek segítenek megőrizni idegrendszerünk épségét vásárlás és az azt követő használat közben.
Az alábbi témákat érintjük:

(1) Első lépések…

 

Ha már megfogalmazódott bennünk, hogy szeretnénk targoncát vásárolni, legelőször azt kell magunkban tisztázni, hogy mi lesz a funkciója, és hol szeretnénk alkalmazni a targoncát!

Beltéren csak elektromos és gázüzemű targonca használható, kültéren elektromos, dízel és gázüzemű egyaránt.

Minden típusnak megvannak az előnyei és hátrányai. Az elektromos targoncát zaj és károsanyag kibocsátás-mentes működés, költséghatékony üzemeltetés, jó manőverezhetőség jellemzi. Alacsonyabb a fenntartási költsége, azonban az akkumulátor töltési ideje alatt nem tudjuk használni. Kivéve persze ha rendelkezésre áll tartalék akkumulátor. A dízel vagy gázüzemű targoncákra az egyenetlen talajon történő gördülékeny munkavégzés, akár több műszakban való használhatóság jellemző, magasabb fenntartási költséggel ugyan, de folyamatos működésre képesek. Természetesen fontos befolyásoló tényező az ár is a döntés folyamatában, de erre a kérdésre majd a későbbiekben térünk ki.

Nézzük most először a targoncák főbb típusait és a műszaki paramétereket.

(2) A targoncák főbb típusai

 

 

Gyakoribb targonca típusok

Gyalogkíséretű targoncák

Hagyományos raklapszállító (elektromos béka), vagy magasemelésű targonca, melyet gyalogosan kísérünk, de egy benne lévő akkumulátor segítségével elektromosan üzemeltetünk, így nincs szükség kézi erőre. Amennyiben oszlopos kivitelt választunk, akkor a raklapot több méteres magasságig is emelhetjük. Belső raktári használatra javasoljuk, az egyenletes talaj elengedhetetlen.

Felállós raklapszállító targoncák

Hagyományos raklapszállító (elektromos béka, vagy jet-ski), vagy magasemelésű targonca felhajtható, ráálló platformmal, vagy beállós kivitelben. A lehajtott platformra állva nem kell gyalogolni a gép mögött, hanem utazunk vele együtt. A platform felhajtásával normál gyalogkíséretű targoncaként is használható.

Homlokvillás targoncák

A klasszikus kivitelű targoncákat takarja ez a kifejezés. Elől van a villa, melyet fel/le mozgatva tudjuk a terhet a megfelelő magassági juttatni. Elektromos, gázüzemű, és dízel hajtással rendelhetők. A felhasználás jellegétől függően lehetnek  4 támaszúak (a gép négy szélén van a kerék), vagy 3 támaszúak (hátul középen van duplakerék, elől a két szélén).  A  3 támaszú előnye kisebb fordulási sugár, így szűkebb raktárfolyosóknál is jól használható. a 4 támaszú gépek a kevésbé egyenletes talajon is stabil árumozgatást biztosítanak.

Tolóoszlopos gépek

Magas raktártechnikai gépek, nagyon jó maradékteherbírással nagyobb magasságban akár 10m feletti emeléssel. A villák oldalt vannak a vezetőüléshez képest. Az egyenletes talaj elengedhetetlen így kizárólag raktári használatra ajánlott.

Vontatók

Gyártelepen belüli szállítás, anyagmozgatás eszköze amely kültéri és beltéri munkákhoz is ajánlott. Az esetek többségében szállítókocsikkal történő anyagmozgatását végzik.

Speciális targoncák

3 és 4 utas targoncák /oldalvillás targoncák

Speciális nagy mérettel rendelkező anyagmozgatás célgépe, keskeny folyosós raktározást tesz lehetővé. A kerekek 360 fokos fordulatra képesek, szinte helyben meg tud fordulni.

 

Szűkfolyosós targoncák

Magasraktári célgép, komissiózásra is alkalmas. Egyedi forgóvillás kivitel,a vezetőfülkét is emeli. A régebbi konstrukcióknál a megvezető sín alapkövetelmény, az újabb konstrukciók a talajba épített érzékelőkkel kommunikáló félautomata rendszerek.

 

Magasemelésű komissiózó targoncák

Polcrendszereknél ad lehetőséget kézi komissiózásra max. 4,8m platformmagaságnál 6m körüli komissiózó magasságig.

 

Tereptargoncák

Ahogy a megnevezése is jelzi, egyenetlen talajok és speciális terepviszonyok munkagépe. pl. mezőgazdasági és erdészeti felhasználás esetére.

 

Bővebb információval kapcsolatban szívesen állunk rendelkezésedre!

(3) Mekkora teherbírású targoncát vásároljak?

 

A legfontosabb kérdések egyike a teherbírás. Az emelni kívánt rakomány súlya mellett fontos ismerni a térfogatát is. A targonca teherbírását többnyire 500 mm-es súlyközéppontra határozzák meg 5 tonna kapacitásig.
Ez azt jelenti, ha pl. egy 1,5 tonna tömegű rakományt szeretnénk emelni, aminek mérete 1000 mm x 1000 mm, akkor az 1.500 kg teherbírású targonca megfelelő. Azonban, ha a 1,5 tonna tömegű rakomány mérete nagyobb pl. 1000 mm x 1200 mm, akkor a súlyközéppont kitolódik 600 mm-re és ennek következtében a targonca teherbírása arányosan csökken.
Ehhez segítséget nyújt a terhelési diagram, melyet minden egyes gyártó a gépeken is elhelyez. Lásd az ábrát.
Mint látható, a teher-súlyközéppont növelésével csökken a gép kapacitása, valamit fontos tényező az is, hogy milyen magasságban emelünk.
A teherbírás kiválasztásánál tudni kell, hogy akarunk-e valamilyen kiegészítő adaptert alkalmazni, mint pl. bálafogó, tekercsfogó, hordófogó stb.
Amennyiben a targoncát plusz targonca adapterrel használjuk, úgy az eszköz önsúlyát is figyelembe kell venni, mintha az is teher lenne.

A teherbírás pontos meghatározása fontos lehet a vételár tekintetében is. Ha egy 1 tonna teherbírású targonca helyett egy 1,5 vagy 2 tonna teherbírású targoncát választunk, az nyilván plusz költséget jelent. Nem elhanyagolható az sem, hogy minél nagyobb a teherbírás, annál nagyobb a targonca mérete.
Itt fontos megjegyeznünk, hogy a gyártók – főképp nagyobb kapacitású gépeknél – építési konstrukcióban eltérhetnek, mely által nem lehet csak teljes egészében összehasonlítani őket alapteherbírás és emelési magasság alapján. Például 5 tonna rakomány mellet, amit 4 méter magasságba kell emelni, előfordulhat, hogy egyik gyártó csak 8 tonna kapacitású géppel tudja megoldani, míg másik gyártó 6 tonna emelőkapacitással is tudja ezt biztosítani.
Targoncát mindig munkafolyamathoz válasszunk! Maximális súly/teherközéppont és maximális emelési magasság figyelembevételével. 

(4) Emelőoszlop /torony/ típusok és főbb paraméterek

 

A munkaterület ismeretében a következő szempontokat kell figyelembe venni: bejáratok és  közlekedők/ átjárók kapu magassága (ez a paraméter meghatározza a gép építési magasságát),  beltér magassága, legmagasabb emelési pont.

Öt fajta emelőszerkezetet különböztetünk meg:

  1. MONO
  2. DUPLEX
  3. DUPLEX szabademeléssel
  4. TRIPLEX
  5. QUADREX

 

  1. MONO
Egytagú oszlop, jelenleg már csak kisebb gyalogkíséretű gépeknél használják, 2m körüli emelési magasságig jellemző.
  1. DUPLEX
Alapkivitelben a targoncákat ilyen kéttagú oszloppal szerelik, kb. 3.000-3.300 mm-es emelőmagasságig. A DUPLEX torony használata olyan munkaterületen javasolt, ahol nincs magassági korlát és szabademelésre nincs szükség.
  1. DUPLEX szabademeléssel
Ez a torony egy külső és egy belső tagból áll. A DUPLEX szabademelésű emelőszerkezetek előnye a sima DUPLEX emelőszerkezetekkel szemben, hogy részleges vagy teljes szabademelésre képesek. De mit értünk szabademelésen?! A szabademelés az, amikor csak a villa-kocsi emelkedik anélkül, hogy az emelőszerkezet bármely tagja emelkedne. Vagyis úgy tudjuk elemelni a földről a terhet, hogy bár a villa és a teher emelkedik, az oszlopnak csak a belső tagja indul le felfelé, ezáltal az oszlop legmagasabb pontja egy jó darabig nem emelkedik ki. A szabademelésre akkor van szükség, ha a bejárat vagy a munkaterület magassága alacsony. Pl. konténerek ki és berakodásánál a szabademelés nélkülözhetetlen. A szabademelés maximum az emelőszerkezet alapmagassága lehet.
  1. TRIPLEX
Az emelőszerkezet képes a szabademelésre, ezáltal a legértékállóbb megoldás, és szinte minden környezeteben használható. 3 méteres emelési igény felett mindenképp ez javasolt. Ez a oszlop három tagból áll míg, a DUPLEX és DUPLEX szabademelésű csak kettőből. A TRIPLEX tornyokat akkor alkalmazzák, ha nagyobb emelési magasságra és szabademelésre van szükség, de nem szeretnénk, hogy a teljesen kitolt oszlop az égig érjen.
Legelterjedtebb a 4.500-4.800 mm-es emelési tartomány, mert a legtöbb helyen ez bőven elegendő, valamint felhasználói oldalról ennél a méretnél a legjobb az oszlop átláthatósága.
  1. QUADREX
Négytagú oszlopok, melyek nagyon magasra tudnak emelni, mégis alacsony építési magassággal rendelkeznek. Hátrányuk a magas ár, valamint a négy tag miatti rendkívül korlátozott kilátás.

(5) Üzemmód kiválasztása

 

Ismét egy fontos kérdés. BENZINES? GÁZOS? DÍZEL? ELEKTROMOS?
Benzines kivitel, már csak használt,régi gépeken található. Benzin/gáz vegyes üzemű gépeket jelenleg pedig már csak távolkeleti gyártók alkalmaznak, de egyre ritkábban. Előnyük a kettős üzemmód, viszont nem gazdaságos az üzemeltetésük a régi motorkonstrukció miatt.
Bár munkagépekről van szó, a gyártók többsége manapság már a nagy teljesítmény mellett a környezetbarát és gazdaságos üzemeltetésre is figyel. Emiatt folyamatosan, speciális megoldásokkal fejlesztik a belsőégésű motorokat, legyen szó gázüzemű, vagy dízelmotorról. Sokak szerint persze az elektromos targoncáké a jövő.
A választás elsősorban a munkaterülettől függ. Először is meg kell vizsgálni, hogy a hatályos jogszabályok szerint milyen üzemmódú targonca használható az adott területen.
Azokon a belső területeken, ahol a belsőégésű motorral szerelt targonca használata engedélyezett, az elektromos targoncákon kívül kizárólag a gázos targonca használható. Dízel géppel tehát beltérben tilos dolgozni!
A gázüzemű targoncák előnye a dízellel szemben:
  • Alacsony zajszint
  • Nem füstöl
  • Bel- és kültéren is használható
  • Alacsonyabb karbantartási költség
  • Nincs költséges adagoló javítás vagy porlasztó csere.
Természetesen a dízel targoncák is kiválóan alkalmasak az anyagmozgatási munkákra. Nagyobb – kb. 5 tonna feletti – terhek megmozgatásakor mindenképp ezek ajánlottak, hiszen sokkal dinamikusabban lehet velük dolgozni, amint az elmúlt évtizedekben már be is bizonyították, de egy nagy hátrányuk továbbra is megmaradt.
Az elektromos targoncák előnye a leggazdaságosabb és legcsendesebb üzemeltetés. 5 évre vetítve akár a 30%-ot is meghaladhatja a megtakarítás a belsőégésű társaikhoz képest, amennyiben teljes költségekre vetítjük (vételár, szerviz, karbantartások összeségére vetítve). Beltérben használva talán a legjobb választás, de kültéri használat esetén mindenképp számítsunk kompromisszumokra /pl. szakadó esőben nem tudjuk használni, hidegben nem ajánlott tölteni/. 1 akkumulátorral 4-5 óránál többet a targonca nem tud dolgozni, ezt is érdemes szem előtt tartani. Ha több műszakos munkarendben használnánk, mindenképp szükséges csereakkumulátor beszerzése. Ha már akkumulátor! Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy amennyiben az akkumulátort nem a rendeltetésnek megfelelően használjuk, úgy az idő előtt tönkre megy, és annak cseréje bizony a targonca árához képest jelentős költséggel jár.
Az akkumulátorokra egyébként a későbbiekben részletesebben kitérünk.

(6) Opciók kiválasztása

 

Az opciók kiválasztásánál -mivel munkagépekről van szó – elsősorban célszerű a biztonságtechnikai szempontokat figyelembe venni, de egyre inkább előtérbe kerülnek a kényelmi szempontok is.
Kérhetjük a targoncát fúvott /mint az autóknál/ vagy tömör /SE szuperellasztikus/ gumival, különböző fülkével /fém, ponyva, vegyes/, fűtéssel, klímával. Rendelhetünk speciális műszereket pl. súlymérés kijelző, sebesség korlátozó, oszlop dőlésszög figyelő.
Két igen lényeges opciót feltétlenül érdemes megfontolni: villa oldalmozgató, illetve a villa pozícionáló. A villa oldalmozgató arra szolgál, hogy a villakocsit/villákat jobbra, illetve balra tudjuk mozgatni kézi erő nélkül, kezelő kar mozgatásával. Ez elsősorban akkor fontos, ha finom korrekciókra van szükségünk. A raklapot ennek segítségével a targonca mozgatása nélkül is be tudjuk igazítani a helyére, vagy akár fel tudjuk venni a korábbi helyéről. (A Clarknál ez alapfelszereltség) A villapozícionáló pedig lehetőséget biztosít a két villa közötti távolság állítására, szintén kézi erő nélkül. Ez akkor hasznos, ha a munkafolyamat során többször is különböző méretű raklapot kell mozgatni.
Számtalan különböző adapter is létezik, melyek az emelővilla helyére kerülhetnek fel. Ilyenek pl. bálafogó adapterek, tekercsfogók, hordófordítók, hótolók stb. Ezekhez plusz hidraulikakör kiépítésére is szükség lehet.
Ha már a hidraulika körökről beszélünk, érdemes ezt is tisztázni. A hidraulika körök feladata egy-egy funkció vezérlése. Három kört a legtöbb gyártó standard felszereltségként kiépít a targoncán. Ahány kezelőkar/manőverkar/joystik található a gépen, annyi körös a gép. Az első kör az oszlop emelés/süllyesztésért felel, a második kör az előre döntést/vissza döntést irányítja, a harmadik kör a villa oldalmozgató berendezést kezelve a villakocsit mozgatja jobbra, balra. Ha villapozícionálót, vagy egyéb adaptert is használni szeretnénk, akkor merül fel a negyedik kör kiépítésének igénye.

(7) Kerekek, gumik

Raktári targoncák esetén:

Standard a PU (keménygörgők), de kérhetők felár ellenében vulkolan (olajálló) görgőkkel.

 

Homlokvillás és tereptargoncák:

  • fúvott gumik /az autógumihoz hasonló/ – olcsóbb megoldás, de kicsit billegősebb lesz tőle a targonca, elhasználódása gyorsabb.
  • tömör SE (Szuperelasztikus gumik) – stabilabb működés, a kopott gumikba a tömörségük okán új minta vágható, így az élettartamuk kitolható.
  • tömör SE (Szuperelasztikus nyomot nem hagyó gumik)  – a fenti előnyökön túl ez a típus nem csíkozza be a benti padlót, ezért beltérben ezt javasoljuk.

(8) Akkumulátor

 

Elektromos gépek kiválasztásánál manapság felmerül a kérdés, lítium vagy savas?
Ahogy az lenni szokott mindkét típusnak vannak előnyei és hátrányai, melyeket röviden megpróbálunk összefoglalni.
Az elektromos targonca legdrágább alkatrésze az akkumulátor, amely rendszeres törődést és karbantartást igényel. Az akkumulátor élettartama megfelelő üzemeltetés mellett akár 10 év is lehet, de nem rendeltetésszerű felhasználás esetén pár év alatt cserének nézhetünk elébe. Az akkumulátorok között különbséget teszünk aszerint, hogy Lítum-ion, zselés, vagy ólom-savas akkuról van szó.

Élettartam és ár:

Savas akkumulátorok 1000-1500 töltésciklussal rendelkeznek, míg a lítium akkuk ciklusa 3000-5000. Általános felhasználással számolva a savas akku élettartama kb. 5 év, míg a lítium kb. 15 év. A megnövekedett élettartam megjelenik az árban is, így a lítium ára a savas akkuknak közel a háromszorosa.

Savas akkumulátor

A legelterjedtebb típus, hiszen kiforrott technológiával készül, a leggazdaságosabb, és az élettartama is viszonylag magas (akár 1500 töltési ciklus). A használt akkumulátorok újra hasznosítására létezik megfelelő technológia, így környezetvédelmi szempontból is előnyösebb. Optimális töltése a teljes kapacitás 30% alatt érhető el. Hidegben is használhatók, de a töltésük lehetőleg ne fagypont alatt történjen.
Az akkuládában különböző elrendezésben akkucellák találhatóak. Ezek cellák külön is javíthatók, cserélhetők, viszonylag egyszerűen, és nem túl magas áron. Persze azért érdemes ehhez szakember segítségét kérni!
A savas akkumulátorok hátránya, hogy kevés használat mellet illetve, ha sokat van használaton kívül, valamint ha nem megfelelően töltik, akkor az akkumulátor gyorsan „elöregszik”. Fontos betartani a lemerítés/feltöltés egyensúlyát, és kiemelten fontos a töltési ciklusok betartása.
Savas akkumulátor opciók:
  • Központi vízfeltöltő– ezt mindenképp javasoljuk, mert egyszerűsíti a heti karbantartási folyamatokat.
  • Blinky– Led szenzor, jelzi, mikor kell utántölteni az akkumulátort desztillált vízzel, elkerülve a túlvizezést (zöld, villogó és piros jelzés).
  • EUV – levegő keringtetéses rendszer, speciális töltő kell hozzá, gyorstöltési funkció.
  • Alacsony antimon tartalmú akkumulátortok – mint tudjuk, 48V felett külön töltőhelyiséggel kell rendelkeznie a telephelynek, speciális szellőztető rendszerrel.
    • Ennél a típusnál ez elkerülhető, mivel a gázképződés határérték alatti 48V-nál.

Zselés akkumulátor

Nem gyakori, ám de igen ritka típus, speciális területeken használatos, ahol 100%-ban garantálni kell, hogy sav ne kerüljön ki a targoncából. Főként élelmiszeriparban, és gyógyszeriparban keresett megoldás.

 

Lítium akkumulátor

Mostanság terjedő technológia, mely bármikor tölthető, és nagyjából „karbantartás mentes”. Zárt rendszerű, nem bontható (robbanásveszélyes).
Hátrányuk, hogy javításuk csak labor körülmények között, légmentesen zárt térben lehetséges, mely jelenleg még nem megoldott. Hideg hőmérsékleten akár 30%-ot is meghaladó kapacitásvesztéssel is számolni kell, emiatt pl. hűtőházakban csak korlátozott használatra alkalmas.
Fontos megemlíteni, hogy egy lítiumos targoncát nem lehet átalakítani savas akkumulátoros géppé a vezérlése miatt. Fordítva viszont megoldható. Ebben az esetben hagyományos akkuládába helyezik a lítiumos akkumulátort, és a hiányzó súlyt ólommal helyettesítik. Merthogy a targoncánál az akkumulátor ellensúlyként is funkcionál. És lévén, hogy a savas akkumulátor nehezebb a lítiumosnál, ezért a lítiumos mellé további súlyok elhelyezése szükséges a stabilitás megtartása érdekében.

(9) Vásárlás, vagy bérlés? Új, vagy használt?

 

Ha targonca vásárlása mellett döntünk, biztosan milliós költséggel kell számolnunk akár újat, akár használtat vásárolunk. Persze használt targoncák kaphatók pár százezer forintért is, de ezeket javasolt vásárlás előtt alaposan átnézni, mert biztosan kell rájuk költeni. Csak nem mindegy ugye, hogy mennyit. Napi több órás használt esetére érdemes lehet új targoncát beszerezni, de aki hetente csak pár alkalommal használja, annak tökéletesen elegendő lehet a használt targonca is.
Az új targoncákra a gyártók minimum 12 hó garanciát szoktak adni, de ez akár több év is lehet. Használt gépek esetén a 6 havi fődarab garancia már jónak mondható.
Új, vagy újszerű használt targoncát a legtöbb vállalkozás – az autókhoz hasonlóan – nem vásárol egy összegben saját forrásból, hanem finanszíroztatja azt. Rendelkezésre állnak nyílt és zárt végű lízinglehetőségek különféle önerővel, maradványértékkel, visszaigényelhető Áfa-összeggel. Itt fontos megemlíteni, hogy – szintén az autókhoz hasonlóan – a targonca üzemeltetésének és szervizelésének teljes költsége a lízingbe vevőt terheli, és a futamidő végén az eszköz tulajdonba is kerül. A futamidő általában 24-60 hónap között mozog, de ettől indokolt esetben a pénzintézetek eltérhetnek.
Ezzel szemben bérlés esetén a targonca tulajdonjoga végig a bérbeadónál marad, a bérlő csak használja az eszközt, amiért havonta egy előre meghatározott díjat fizet. Ez a díj a normál használat mellett minden szervizköltséget tartalmaz, így jobban tervezhető az eszközre fordított éves költség. A bérlés időtartama pár naptól egészen több évig is tarthat. Érdemes azonban ezt előre megtervezni, mert a napi bérleti díjak jóval magasabbak, mint ha évekre kötjük a bérleti szerződést.

(10) Tippek használt targonca vásárlásához

 

Anyagi lehetőségeinkhez mérten évjárat, üzemóra, állapot, felszereltség függvényében és megbízható helyről válasszunk targoncát!
Régebbi használt targonca esetében minden vásárló aggódik, hogy a targonca jó állapotban van-e, mi a helyzet a festés alatt, meddig bírja a motor stb. Ez ismeretlen terület, szinte mindenki tudja, mit kell keresni egy autón, de mi a helyzet a targonca esetében? Egy targonca vásárlása túlságosan nagy kiadás ahhoz, hogy a véletlenre bízzuk!
Nagyon jól hangzik, hogy targoncát veszek a neten és akár működhet is, de óvatosnak kell lenni. A webes képek nem biztos, hogy elárulják a targonca valós állapotát, és az sem biztos, hogy nem hónapokkal, vagy évekkel korábban készültek az adott targoncáról. Ezért döntés előtt feltétlen javasolt a személyes megtekintés, és akár független szakértő bevonása.
Amit érdemes vizsgálni:
  • Munkavédelmi berendezések /világítás, kürt, biztonsági öv, stb./ állapota
  • Fék, kormányzás, emelőoszlop
  • Motortér mennyire korrodált, vagy az akkumulátor mennyire szulfátos
  • Gumiabroncsok állapota
  • Hogy indul a targonca
Nagyon fontos megjegyezni, hogy olcsó targonca esetében is különös figyelmet kell fordítani a targonca munkavédelmi, biztonságtechnikai állapotára. Természetesen kompromisszumot kell kötni és el kell fogadni néhány apróbb hibát, vagy hiányosságot, de fontos, hogy ezek javíthatók, pótolhatók legyenek. Kisebb olajszivárgások, vagy enyhén füstölgő motor még elfogadható, de a kopott emelőszerkezet, elégtelen fékhatás, stb…már veszélyeztetik a biztonságos munkavégzést. Minden esetben próbáljunk információt gyűjteni a targonca korábbi „munkahelyéről”, valamint az elvégzett javításokról, a meglévő hibákról, hiányosságokról.
Itt is az arany középút szokott beválni, azaz a „minden kicseréltünk rajta” legyen gyanús, a „teljesen felújítandó” pedig egy vagyonba fog kerülni a végén.
Az ellenőrző lista
Festés: Amennyiben a targonca új festést kapott, érdemes körültekintően ellenőrizni a festés minőségét és a targonca vázat  a belsőtérben, a tartályok környékén, a fellépőknél ,keresve az előzetes rozsdásodásra utaló nyomokat. Egy targoncán, ami a kikötőben dolgozott és mélyen korrodált, azon a festék csak rövid ideig segít.
Motor: Nyissuk ki a motorháztetőt és indítsuk be a motort.
Könnyen kell indulnia és simán kell járnia. Ez a normális. Laikus fül is érzi, ha furcsa a hangja.
Ellenőrizzük alul, felül és a motor oldalán az esteleges olajszivárgásokat. Indítsuk el és állítsuk le a targoncát többször is. A targonca járatásánál figyeljünk a furcsa zajokra, kopogásra, kattogásra és minden egyébre, ami szokatlan. A motor által kibocsátott kékes, vagy fekete füst a motor gyengébb állapotára utalhat.
Emelőszerkezet: Emeljük ki teljesen, majd süllyesszük le az emelőszerkezetet gáz adásával, majd anélkül. A műveletet simán, egyenletesen kell a targoncának végrehajtani. Kiemelt állapotban döntsük előre, majd hátra az emelőszerkezetet és ellenőrizzük, hogy minden rendben megy-e. Túl nagy kilengése nem lehet. Végül, de nem utolsó sorban teherpróba. Emeljünk fel a targonca teherbírásával megegyező súlyú rakományt, majd várjunk néhány percet és ellenőrizzük, hogy a targonca a súlyt képes a megtartani anélkül, hogy visszaengedne. Kismértékű süllyedés még belefér.
Hidraulika: Ellenőrizzük az összes látható hidraulika tömlőt, nincs-e szivárgás vagy sérülés, ami a későbbiekben gondot okozhat. Ellenőrizzük a hidraulikus munkahengereket, hogy szárazok-e és a krómozott szár sérülésmentességét. Olajelosztószelep, vezérlő szelepek tömítetlenségéről szintén érdemes meggyőződni.
Működés: A targonca működését a munkakörülményekhez hasonló feltételekkel érdemes kipróbálni. Vegyünk fel egy tetszőleges rakományt és haladjunk a targoncával előre, hátra majd forduljunk jobbra, balra kis ívben, közben próbáljuk ki a féket is mindkét irányba. Lehetőség szerint próbáljuk ki a targoncát emelkedőn, akár egy rámpa is megteszi. Az emelkedőn előre és hátramenetben felfelé haladva meggyőződhetünk a váltómű állapotáról, már ha az elérte az üzemi hőfokot. Sok esetben a hideg váltó még bírja az igénybevételt, de miután bemelegszik, erőtlenné válik.

 

További jó tanácsok
Minden esetben tisztázzuk a garancia feltételeit. Ezen időszak alatt mindössze egy kötelező szervizt kell fizetni, minden egyéb költség az eladót kell, hogy terhelje.
Győződjünk meg arról, hogy a targonca adattáblája eredeti és a gyártási év, vagy a szériaszám nincs lekopva, átütve.

 

A targoncához az alábbi dokumentumok járnak
Fővizsgálati jegyzőkönyv; CE minősítés; Kezelési, karbantartási útmutató; Garanciapapír

Kérdés esetén vegye fel velünk a kapcsolatot, igyekszünk mielőbb segíteni!

    “Vannak, akik megélik a történelmet! Mi építettünk egyet!”

    A Clark egy több mint 100 éves tapasztalattal rendelkező márka, mely megalkotta a világ első targoncáját 1909-ben az USA-ban. Az azóta eltelt időben a globalizáció adta lehetőségeket kihasználva a gyártás több kontinensen is zajlik, az európai központ Duisburgban található.

    A márkára a mai napig jellemző a németes precizitás, az innováció, az erő, a strapabírás, a robosztus megjelenés és a környezettudatos szemlélet. A kínálatban a teljes termékpaletta megtalálható, legyen szó elektromos, dízel, gázüzemű targoncáról, vagy raktártechnikai eszközökről. 

    Mindezek együttesen eredményezik azt, hogy  a Clark targonca a világ egyik legkeresettebb targoncája.

    https://www.clarkmheu.com/en/

    Képviselt márkánk, a Clark a világ egyik legmegbízhatóbb gépe

    Ezt bizonyítja, hogy Európában több alkalommal elnyerte az “Év Targoncája” díjat. Több mint 100 éves múltja, a folyamatos kutatás-fejlesztés, a vevőorientált innováció révén a Clark megteremtett egy olyan minőségi targonca-palettát, amellyel Európa szerte élvezi a Vevők bizalmát.

    A Clark 1909-ben alkotta meg a világ első targoncáját 1909-ben az USA-ban. Az azóta eltelt időben a globalizáció adta lehetőségeket kihasználva a gyártás több kontinensen is zajlik, az európai központ Duisburgban található.

     

    A márkára a mai napig jellemző a németes precizitás, az innováció, az erő, a strapabírás, a robusztus megjelenés és a környezettudatos szemlélet.

     

    A kínálatban a teljes termékpaletta megtalálható, legyen szó elektromos, dízel, gázüzemű targoncáról, vagy raktártechnikai eszközökről.

     

    Mindezek együttesen eredményezik azt, hogy a Clark targonca a világ egyik legkeresettebb targoncája.

     

     

     

    És akkor egy kis történelem!

    2018
    Jelentős technológiai fejlesztéseknek köszönhetően piacra kerül az S széria, ami teljesen új külsővel és okos vezérléssel teszi magasra a lécet.

    2017
    A Clark a 100. születésnapját ünnepli, melynek keretein belül egyedi dizájnnal és extra kedvezményekkel dob piacra bizonyos típusokat. Emellett a belsőégésű szekció 2-3,3 tonnás szegmensében megjelenik a GTS széria.

    2015
    Megújul a belsőégésű- és az elektromos paletta, megjelenik a Clark személyszállító járműve.

    2014
    Átadásra kerül az új központ a németországi Duisburgban, ezzel egyidejűleg megindul a teljes raktártechnikai paletta frissítése.

    2013
    A gyár piacra vezeti saját fejlesztésű vontatóját.

    2007
    Ismét megnyitja kapuit az európai központ Mülheimben.

    2006
    A Clark kilép a globális piacra. Újra beindul a termelés az USA-beli Lexingtonban.

    2001
    Megjelenik az új GEN2 széria.

    1997
    Bemutatkoznak a nagy, tömör kerekű, speciális építése CGC széria. A Clark fennállásának 80-ik évfordulóját és egyben az 1.000.000-ik legyártott targoncáját ünnepli.

    1996
    A Clark az első targoncagyártóként megkapja az ISO 9001 minősítést.

    1993
    A gyár piacra dobja az első hidrosztatikus gépét.

    1991
    A Clark elsőként ajánl installált LPG-tartályt.

    1983
    A Clark bemutatja a világ első vertikálisan elhelyezett “szárnyakat”, melyek az ülésre installálva borulás esetén védik a kezelőt.

    1967
    A Clark vezeti be elsőként a bukókeret használatát.

    1945
    Megérkeznek a Clark targoncák az USA-ból Európába.

    1941
    A Clark uralja a targonca-piac 90%-át.

    1924
    A Clark megalkotja az első targoncának nevezhető eszközt, mely a Clarktor nevet kapja.

    1917
    Megjelenik az első traktor, mely a gyár területén alkatrészeket szállít.

    1909
    Megalakul a Clark gyár, mely kezdetben a vasúti szállítmányozást szolgálja.